10 tips voor een toegankelijk en bruikbare website

< >

Wereldwijd komen er per dag ongeveer 1.000 nieuwe websites bij. Maar sommige zijn al verouderd als ze net online staan. De ontwikkelingen gaan razendsnel en je moet rekening houden met ontzettend veel punten. Google, tablets, smartphones, bezoekers, bestaande klanten etc. Met deze 10 tips houd je rekening met je bezoekers én met Google en voorkom je dat je potentiële klanten je website links laten liggen. Wij zijn benieuwd hoeveel punten jouw website haalt.

 

Maar liefst 50% van al het verkeer op je website gaat via een mobiel apparaat.

01. Zijn je logo en huisstijl herkenbaar?

Herhaling en herkenning zijn erg belangrijk en geven vertrouwen aan de bezoeker! Daarnaast zorg je dat je bouwt aan de herkenbaarheid van je merk.

 

02. Zorg dat je je website zelf kunt aanpassen.

Met een CMS (content management systeem) kun je zelf eenvoudig de inhoud van je website bewerken. Hiermee voorkom je dat de bezoeker op oude informatie stuit. Bijkomend voordeel is dat je niet voor iedere simpele aanpassing je webbouwer hoeft te bellen.

 

undefined03. Duidelijke en consistente navigatie op de hele website?

Het komt regelmatig voor dat de menubalk van een website niet goed zichtbaar is. Dit is voor een bezoeker ontzettend vervelend en het zorgt dat hij of zij je website zal verlaten. Ook is het belangrijk dat het menu altijd hetzelfde is. Dus niet steeds een ander menu op iedere pagina. Zo kan de bezoeker sneller en gemakkelijker door je website navigeren.

 

04. Denk aan een ‘U bent hier’ indicator.

Vooral op grotere websites met veel pagina’s is het belangrijk om een bezoeker te laten weten waar hij of zij zich bevindt. Zo kan de bezoeker sneller terug naar de vorige pagina, wat de gebruikersvriendelijkheid ten goede komt.

 

05. Is de website geschikt voor smartphones en tablet computers?

In 2013 zag je in de statistieken van websites nog dat circa 20% van de bezoekers via een mobiel apparaat een website bezocht. 2 Jaar later, en heel wat nieuwe apparaten verder, zijn de statistieken totaal verschoven. Maar liefst 50% van het websiteverkeer gaat via een mobiel apparaat. Daarnaast kent Google sinds april van dit jaar ook een hogere score toe aan websites die mobiele apparaten ondersteunen. Kortom: zorg dat je website klaar is voor deze apparaten.

 

06. Is het duidelijk waar wel en niet op geklikt kan worden?

Voor de gebruikerservaring is het belangrijk dat bezoekers terugkoppeling krijgen. Dat wil zeggen dat je duidelijk maakt waar je op kan klikken. Vroeger waren dat de onderstreepte woorden. Tegenwoordig zijn dat ook knoppen, plaatjes, inleidende teksten en meer. Door een visuele terugkoppeling aan de bezoeker te geven, maak je duidelijk wat wel en niet klikbaar is. Ook bepaalde woordcombinaties zoals ‘klik hier’ of ‘meer informatie’ maken veel duidelijk.

 

undefined07. Zijn de contactgegevens en het contactformulier makkelijk te vinden?

Een groot deel van websitebezoekers zijn simpelweg op zoek naar je contactgegevens. Denk aan je bestaande klanten die even snel een nummer zoeken. Zorg dat deze gegevens snel te vinden zijn.

 

08. Laad de site snel genoeg?

Niets is vervelender dan een website die langzaam laadt. Bezoekers die een website voor het eerst bezoeken bepalen binnen 3 seconden of jouw website wel datgene biedt wat ze zoeken. Als je site dan nog aan het laden is, ben je die potentiële klant gewoon kwijt. Daarnaast heeft het nog een ander nadeel. Bij lange laadtijden zal Google je website ook een lagere score geven waardoor hij lager in de zoekresultaten komt. Je kunt de snelheid van je website makkelijk testen op: www.webpagetest.org.

 

09. Wordt er goed gebruik gemaakt van alinea’s en koppen?

Een website moet er natuurlijk goed uitzien. Maar de leesbaarheid van de teksten is minstens zo belangrijk. Gebruik koppen om alinea’s samen te vatten en zorg voor niet al te lange alinea’s. Probeer de lengte van alle alinea’s ook gelijk te houden. Hiermee houd je ook Google te vriend. Vooral als je tactisch omgaat met zoekwoorden in je koppen.

 

10. Zijn de stijl, structuur en indeling van de pagina’s gelijk?

Het is belangrijk om binnen je website een duidelijke stijl aan te houden. Natuurlijk moeten pagina’s wel inhoudelijk anders zijn maar het is voor de bezoeker belangrijk dat bepaalde elementen herkenbaar zijn. Voorbeelden zijn stijl van fotografie. Als je steeds een andere stijl gebruikt, herkent de bezoeker de boodschap niet meer. Daarnaast went de bezoeker aan de posities van bijvoorbeeld teksten en knoppen. Als je deze continu wisselt, wordt het voor de bezoeker vervelend omdat hij steeds moet zoeken.

 

Hoeveel van deze 10 tips kun je afvinken voor je eigen website? Natuurlijk zijn alle punten belangrijk, anders stonden ze hier niet. Maar er is er een die ertussen uit springt. Punt 5: Zorg dat je website ook voor mobiele bezoekers prettig is om te bezoeken. In een winkel zorg je toch ook goed voor 50% (liefst meer) van je klanten?

Heb je punt 5 of andere niet goed voor elkaar op je website? wij helpen je graag zodat je site top in orde is en dat bezoekers met plezier je website bekijken.

 

Vragen? Stuur ons een berichtje Stuur een bericht